Mirosław Sielatycki: Warszawa wobec szkolnictwa nipublicznego.
Mirosław Sielatycki
Warszawa wobec szkolnictwa niepublicznego – zapisy w Programie rozwoju edukacji w warszawie w latach 2014-2020
III.6. Placówki niepubliczne
Warszawa jest pionierskim miejscem, w którym powstawało polskie szkolnictwo społeczne, obecnie działa tu najwięcej szkół niepublicznych w kraju. Ogółem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych dla dzieci młodzieży i dorosłych prowadzonej przez m.st. Warszawa, w roku szkolnym 2012/2013 wpisane były 1294 jednostki. Najszybciej rozwijają się niepubliczne placówki przedszkolne, przykładowo w roku szkolnym 2011/2012 do ewidencji przedszkoli wpisano 19 przedszkoli niepublicznych i 22 punktów przedszkolnych.
Skala rozwoju szkolnictwa niepublicznego wyróżnia Warszawę zarówno w kraju, jak i w Europie. Szczegółowe zestawienie zawiera poniższe zestawienie.
Tabela II: Szkoły i placówki niepubliczne w Warszawie w roku szkolnym 2012/13
Szkoły i placówki niepubliczne w Warszawie w roku szkolnym 2012/13 |
|
Specjalne szkoły podstawowe |
5 |
Specjalne gimnazja |
3 |
Specjalne licea |
1 |
Specjalne szkoły przysposabiające do zawodu |
3 |
Ośrodki szkolno-wychowawcze |
2 |
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne |
35 |
Placówki oświatowo-wychowawcze |
70 |
Specjalne ośrodki wychowawcze |
8 |
Przedszkola niepubliczne |
297 |
Punkty przedszkolne |
91 |
Zespoły wychowania przedszkolnego |
12 |
Szkoły podstawowe niepubliczne |
89 |
Gimnazja niepubliczne |
77 |
Licea ogólnokształcące dla młodzieży |
51 |
Licea ogólnokształcące dla dorosłych |
33 |
Uzupełniające licea ogólnokształcące dla dorosłych |
27 |
Licea profilowane dla młodzieży |
3 |
Licea profilowane dla dorosłych |
3 |
Technika dla młodzieży niepubliczne |
14 |
Technika dla dorosłych niepubliczne |
8 |
Uzupełniające technika dla dorosłych niepubliczne |
13 |
Policealne studia dla dorosłych niepubliczne |
81 |
Szkoły zawodowe bez uprawnień |
24 |
Placówki kształcenia ustawicznego dla dorosłych |
344 |
Razem |
1294 |
Samorząd warszawski, choć nie pełni roli organu prowadzącego w stosunku do szkół niepublicznych, zapewnia (w granicach prawa oświatowego) wsparcie dla uczniów i nauczycieli szkół niepublicznych. Uczniowie szkół niepublicznych mają równy dostęp do stypendiów edukacyjnych Prezydenta Warszawy, tj. posiadają takie same prawa jak uczniowie samorządowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Nauczyciele niepublicznych szkół mogą korzystać ze szkoleń organizowanych przez WCIES dzięki wydzieleniu na doskonalenie kadry szkół niepublicznych dodatkowych środków miasta (nieobciążających tych pochodzących z art. 70a Karty Nauczyciela).
Dla szkół niepublicznych są również otwarte Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne. Kolejnym możliwym źródłem pozyskiwania dodatkowych środków dla szkolnictwa niepublicznego są otwarte konkursy na zadania edukacyjne realizowane przez organizacje pozarządowe (wiele organizacji prowadzi własne szkoły i placówki oświatowe).
Biorąc pod uwagę fakt, że prawie co piąty warszawski uczeń uczęszcza do szkół niepublicznych, powyższe działania mają wymierny, korzystny wpływ na jakość kształcenia w całym warszawskim systemie oświatowym.